O jednostce, statut PUP

O jednostce, statut PUP

Załącznik do Uchwały Nr XXIII/112/2025
Rady Powiatu w Jędrzejowie
z dnia 3 czerwca 2025r.
w sprawie uchwalenia statutu
Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie

 

STATUT

POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W JĘDRZEJOWIE

 

ROZDZIAŁ I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1.

Powiatowy Urząd Pracy w Jędrzejowie, zwany dalej: „Urzędem”, jest jednostką organizacyjną Powiatu Jędrzejowskiego, powołaną do wykonywania zadań publicznych wynikających w szczególności z:

  1. ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 r. poz. 620), zwanej: „Ustawą”,
  2. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn.zm.), zwanej: „Ustawą o finansach publicznych”,
  3. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107 zpóźn.zm.), zwanej: „Ustawą o samorządzie powiatowym”,
  4. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 44 z późn. zm.), zwanej: „Ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  5. innych obowiązujących aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Urzędu,
  6. niniejszego statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie, zwanego dalej: „Statutem”.

 

§ 2.

  1. Urząd jest samodzielną, powiatową jednostką budżetową, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej, realizującą zadania organu zatrudnienia – Starosty Jędrzejowskiego, w ramach publicznej służby zatrudnienia.
  2. Urząd jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej.
  3. Nadzór nad działalnością Urzędu sprawuje Starosta Jędrzejowski.
  4. Obszar działania Urzędu obejmuje teren gmin wchodzących w skład Powiatu Jędrzejowskiego.
  5. Siedzibą Urzędu jest miasto Jędrzejów.
  6. Nazwa „Powiatowy Urząd Pracy” może być używana wyłącznie w nazwie oraz dla określenia działalności Urzędu.

 

ROZDZIAŁ II.

PRZEDMIOT I ZAKRES DZIAŁANIA URZĘDU

 

§ 3.

  1. W ramach Urzędu we współpracy z samorządem gminnym mogą być tworzone i prowadzone lokalne punkty informacyjno-konsultacyjne, będące komórkami organizacyjnymi Urzędu zlokalizowanymi poza siedzibą główną Urzędu, które na terenie gminy realizują zadania na rzecz bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo oraz pracodawców, w szczególności udzielają informacji o możliwościach i zakresie form pomocy.
  2. W Urzędzie są tworzone miejsca aktywności zawodowej, w których są realizowane zadania w zakresie form pomocy określonych w Ustawie.

 

§ 4.

Przedmiotem działania Urzędu jest realizacja zadań określonych w szczególności w przepisach Ustawy oraz innych, obowiązujących przepisach prawa.

 

§ 5.

  1. Do zadań Urzędu w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy należy w szczególności:
    1. pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy,
    2. rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy,
    3. organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w Ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych,
    4. kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w Ustawie,
    5. realizacja zadań określonych w Ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
    6. udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania,
    7. prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy,
    8. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
    9. współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy,
    10.  współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198 Ustawy oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym,
    11. współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r.o ekonomii społecznej,
    12. współpraca z wojewódzkim urzędem pracy, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w Ustawie,
    13. współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30 roku życia,
    14.  wydawanie decyzji o:
      1. przyznaniu statusu bezrobotnego,
      2. odmowie przyznania statusu bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
      3. odmowie przyznania statusu poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
      4. przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
      5. obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
      6. odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia,
    15. realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o  których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-d Ustawy oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 35 Ustawy, a także wypłaty zasiłków zachowanych zgodnie z art. 35 ust. 5 Ustawy,
    16. realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c Ustawy, w szczególności:
      1. realizowanie działań sieci EURES na terenie powiatu we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
      2. realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw,
    17. realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznym w obszarze migracji zarobkowych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 Ustawy,
    18. organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu,
    19. realizacja zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym, w szczególności:
      1. określanie szacunkowego zapotrzebowania na środki Krajowego Funduszu Szkoleniowego na terenie powiatu,
      2. możliwość zgłoszenia do wojewódzkiego urzędu pracy w terminie do dnia 30 listopada każdego roku nie więcej niż jednego priorytetu wydatkowania Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kolejny rok właściwego dla Powiatu Jędrzejowskiego, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady rynku pracy,
      3. ogłaszanie naborów wniosków o finansowanie kształcenia ustawicznego i ocena wniosków,
      4. zawieranie umów na realizację kształcenia ustawicznego finansowanego z Krajowego Funduszu Szkoleniowego,
      5. kontrola i rozliczanie finansowe zawartych umów,
      6. promocja Krajowego Funduszu Szkoleniowego i badanie wyników pomocy udzielonej ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego, we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy,
      7. badanie wyników pomocy udzielonej ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego, we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy,
    20. opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy,
    21. współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych,
    22. inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych,
    23. realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego  z wojewódzkim urzędem pracy,
    24. realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania wojewódzkiego urzędu pracy i Urzędu,
    25. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z:
      1. podmiotami ekonomii społecznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej,
      2. jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
      3. podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,
      4. uczelniami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
    26. rejestrowanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1 Ustawy, działań, o których mowa w pkt 25,
    27. realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy,
    28. prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego Urzędu w ramach serwisu,  o którym mowa w art. 26 ust. 3 Ustawy.
  2. Do zadań Urzędu w zakresie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych należy w szczególności:
    1. opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
      1. rehabilitacji zawodowej i zatrudniania,
      2. przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
    2. współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej tych osób,
    3. zlecanie zadań zgodnie z art. 36 Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej  oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w części dotyczącej rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
    4. pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych, ich szkolenie oraz przekwalifikowanie,
    5. przyznawanie środków, o których mowa w art. 12a ust. 1 i art. 26g ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
    6. realizacja zadań, o których mowa w art. 26, art. 26d i art. 26e ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
    7. kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego programu szkolenia oraz rehabilitacji leczniczej i społecznej, do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjnego lub innej placówki szkoleniowej.
    8. współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów,
    9. doradztwo organizacyjno-prawne i ekonomiczne w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne,
    10. współpraca z właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych.
  3. Urząd realizuje ponadto zadania wynikające z innych obowiązujących aktów prawnych.

 

ROZDZIAŁ III.

ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA URZĘDU

 

§ 6.

  1. Działalnością Urzędu kieruje jednoosobowo Dyrektor Urzędu, który reprezentuje Urząd  na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za całokształt swojej działalności.
  2. Dyrektor Urzędu jest wyłaniany w drodze konkursu oraz powoływany i odwoływany  przez Starostę Jędrzejowskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  3. Starosta Jędrzejowski jest zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Urzędu.
  4. Dyrektor Urzędu kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy oraz kierowników komórek organizacyjnych. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zastępca działa w granicach kompetencji przyznanych mu przez Dyrektora Urzędu.
  5. Podczas nieobecności Dyrektora Urzędu, Urzędem kieruje Zastępca Dyrektora.
  6. Starosta Jędrzejowski może, w formie pisemnej, upoważnić Dyrektora Urzędu lub na wniosek Dyrektora Urzędu innych pracowników Urzędu do załatwiania w imieniu Starosty Jędrzejowskiego spraw, w tym do wydawania decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów w trybie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, w zakresie zadań wykonywanych przez Urząd.

 

§ 7.

  1. Pracodawcą dla pracowników zatrudnionych w Urzędzie jest Powiatowy Urząd Pracy w Jędrzejowie.
  2. Za pracodawcę, o którym mowa w ust. 1, czynności z zakresu prawa pracy dokonuje Dyrektor Urzędu, będący jednocześnie przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w Urzędzie.
  3. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Urzędzie regulują właściwe przepisy o pracownikach samorządowych, przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz inne, obowiązujące przepisy prawa.

 

§ 8.

W celu realizacji zadań Urząd współdziała z organami administracji rządowej i samorządowej, Powiatową Radą Rynku Pracy, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami, związkami zawodowym, zarządami funduszy celowych, fundacjami i stowarzyszeniami, jednostkami szkoleniowymi, instytucjami partnerstwa lokalnego, organizacjami społecznymi i innymi organizacjami działającymi w sprawach promocji zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej w celu realizacji zadań określonych Ustawą oraz innymi przepisami obowiązującego prawa.

 

§ 9.

Zasady funkcjonowania Urzędu, strukturę organizacyjną Urzędu i szczegółowe zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu określa Regulamin Organizacyjny ustalony przez Dyrektora Urzędu i uchwalony przez Zarząd Powiatu w Jędrzejowie.

 

ROZDZIAŁ IV.

GOSPODARKA FINANSOWA URZĘDU

 

§ 10.

  1. Urząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Urzędu jest roczny plan dochodów i wydatków zgodnie   z przepisach ustawy o finansach publicznych.
  3. Urząd prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi jednostek budżetowych.
  4. Urząd do realizacji swoich celów pozyskuje środki finansowe z Funduszu Pracy oraz innych źródeł, zwłaszcza bezpośrednio z funduszy celowych oraz środków Unii Europejskiej, a także innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

 

ROZDZIAŁ V.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 11.

Zmiana Statutu dokonywana jest w trybie właściwym dla uchwalenia Statutu.

 

 

 

 

 

 

 

Informacja wytworzona przez:
Drozd Kamil , w dniu:  01‑02‑2008 10:14:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Mariusz Piskorczyk
email: bip@powiatjedrzejow.pl tel.:041 386 37 41 fax: 041 386 37 42
, w dniu:  01‑02‑2008 10:14:00
Data ostatniej aktualizacji:
03‑07‑2025 14:18:08
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie